Strava

Co mohu udělat pro své stravování?

Hlavní zásada zdravého stravování je jíst dostatek správných potravin.

Vyvážená strava by měla zahrnovat:

  • Pět nebo více porcí (400 g nebo hrst) ovoce a zeleniny denně, což zajistí vlákninu, vitamíny a minerály
  • Celozrnné obiloviny (komplexní uhlohydráty), jako jsou celozrnné těstoviny, celozrnný nebo tmavší chléb, oves a hnědá rýže
  • Omezení cukrů na malé denního množství
  • Nízkotučné bílkoviny, jako jsou libové maso, ryby, vejce, ořechy, čočka a fazole
  • Některé mléčné výrobky, jako je mléko, jogurt a sýr, jsou dobrým zdrojem vápníku, vhodnější jsou nízkotučné varianty
  • Zdravější tuky, jako je rostlinný olej, olivový olej, mastné ryby, avokádo, vlašské ořechy a mandle
  • Doporučený denní energetický příjem činí 2 500 kcal pro muže a 2 000 kcal pro ženy k udržení zdravé hmotnosti. Tyto denní potřeby se liší podle věku, fyzické aktivity a nemoci. Pokud máte nadváhu, snížení příjmu energie vám pomůže zhubnout. Pokud máte podváhu, měli byste zvážit zvýšení energetického příjmu.

    Jak jíst dobře a levně

    Jíst zdravěji nemusí být drahé. Pokud potřebujete být opatrnější s rozpočtem, je zde několik tipů:

  • Předem připravte týdenní jídelníček a nakupujte pouze ty potraviny, které potřebujete
  • Nakupování na místních trzích může být levnější než v supermarketech
  • Mražené a konzervované potraviny, jako je ovoce a zelenina, jsou stejně výživné jako čerstvé, počítají se do vašich pěti denních porcí a jsou často levnější
  • Výměna značkových výrobků za potraviny značky daného obchodu pomůže snížit celkový rozpočet
  • Nákup surovin a vaření doma je levnější než nákup hotových jídel (a je to zábava)
  • Vitamínové a minerální doplňky

    Vyvážená strava s velkým množstvím ovoce a zeleniny, celozrnnými obilovinami a bílkovinami s nízkým obsahem tuku by měla pokrýt veškeré potřeby pro správné fungování vašeho těla. Pokud uvažujete o přidání nějakých doplňků do vaší stravy, promluvte se svým lékařem. Vysoké dávky některých doplňků mohou totiž interagovat s léky proti HIV, což snižuje jejich účinnost.

    Věděli jste že...
    Přibližně 63% lidí s HIV má nadváhu. Nyní, když lidé s HIV žijí déle než kdy jindy, je důležité mít váhu v pořádku a zajistit si tak dlouhodobého zdraví.

    Na co vám odpoví lékař

  • Chtěl bych brát nějaké další vitamíny a doplňky, ovlivní to nějak mé léky?
  • Mohu dostat nějaké další informace o stravě a výživě?
  • Měla bych jíst něco speciálního, když jsem těhotná?
  • Je moje BMI důležité, pokud hodně cvičím?
  • Proč musím užívat některé léky s jídlem a kolik bych měl jíst?
  • Mohu dodržovat nějakou dietu, která mi pomůže zhubnout, když beru léky na HIV?
  • Kde mohu získat psychickou a psychologickou podporu, která mi pomůže zhubnout?
  • Pokud změním své stravovací návyky a začnu cvičit, mohu se vyhnout braní statinu na cholesterol?
  • Jak mohu předcházet osteoporóze?
  • CSAP nove logo
    Obrázek č. 101
    Obrázek č. 104

    KOMUNITNÍ SETKÁNÍ

    Nejbližší termíny v roce 2017:

    SETKÁNÍ NOVĚ DIAGNOSTIKOVANÝCH

    Čt 9. listopadu 18:30
    PODROBNOSTI

    Využijte konzultanta

    Jste-li HIV pozitivní a nedaří se vám sehnat zaměstnání (a to nejen z důvodu diskriminace) kontaktujte konzultanta pro zařazení na trh práce. Konzultant se vám pokusí práci zprostředkovat přes spolupracující agentury nebo vám na osobní schůzce (e-mailem, telefonem) poradí, kam se obrátit.

    Obrázek č. 6

    Nabízíme pomoc právníka

    Obrázek č. 2

    Pokud jste se setkal/a s diskriminací nebo se pouze potřebujete poradit, můžete nás kontaktovat na e-mailové adrese: pravnik@aids-pomoc.cz. Náš právník (příp. sociální pracovnice) Vám poskytnou potřebné informace nebo pomoc pro řešení Vaší situace. Všichni naši pracovníci jsou povinni dodržovat mlčenlivost, a proto se nemusíte bát o odhalení Vaší HIV pozitivity. Pro kontakt můžete využít i naše bezplatné telefonní linky.

    Podpořte nás darem

    Obrázek č. 4

    ZDRAVÍ S HIV - Chce to změnu?

    Autory brožury Zdraví s HIV by zajímalo, jak jste na tom se životním stylem Vy sami, a velice uvítají několik základních informací prostřednictvím anonymního elektronického dotazníku, který naleznete na zde. Předem děkují všem za poctivé vyplnění a šíření dál. Na závěr zbývá popřát dostatek nápaditosti při Vaší cestě za zdravým životním stylem. Nenechte se odradit dřívějšími neúspěšnými pokusy o změnu – zkuste je spíš vnímat jako zkušenost, ze které se můžete poučit. A nezapomeňte, že klíč ke změně a lepšímu zdraví držíte ve svých rukách především Vy.

    MUDr. Veronika Šikolová

    Ministerstvo práce a sociálních věcí

    Obrázek č. 53

    Ministerstvo práce a sociálních věcí podporuje naši sociální službu azylové domy.

    Magistrát hlavního města Prahy

    Obrázek č. 55

    Magistrát hlavního města Prahy přispívá na fungování azylového domu a na preventivní činnost.

    GlaxoSmithKline

    Obrázek č. 56

    GlaxoSmithKline pomáhá naší organizaci realizovat preventivní aktivity po celé České republice.

    Alza.cz

    alza.cz

    Děkujme společnosti Alza.cz za hmotné dary z oblasti výpočetní techniky a elektroniky.

    Ministerstvo zdravotnictví ČR

    Obrázek č. 51

    Ministerstvo zdravotnictví ČR v rámci Národní program řešení problematiky HIV/AIDS podporuje pravidelně naše preventivní aktivity.

    Podpořeno Hlavním městem Praha a Ministerstvem zdravotnictví ČR prostřednictvím dotací projektů zaměřených na prevenci HIV/AIDS.